قلاب ضد خزه ـ به دنبال طعمه مناسب





.سلام دوستان

.قلاب ضد خزه

? چه کار می‌کنه و چطور می‌شه درستش کرد

.ماهیگیری با طعمه‌های مصنوعی طرفداران زیادی داره

در این روش ماهیگیر سعی‌ می‌کنه تا با تقلید از طبیعت و با استفاده از مواد مختلف مثل چوب، فلز‌های مختلف، الیاف طبیعی و مصنوعی، پر پرندگان و از این قبیل, چیزی بسازه که تا حدی به طعمه طبیعی شباهت داره .چه بسا که خودتون نمونه های این طعمه‌های مصنوعی را تو جعبه ماهیگیری تون دارید

.

انواع پشه‌های مصنوعی، لورها، قاشقک ها , و .. و

مارک‌های معروفی مثل راپالا ، ایلکس و مپس و صدها تولید کننده ریز و درشت دیگه در دنیا هر سال صدها و شاید هزاران مدل جدید به بازار میارند. سایتهای مختلف این تولید کنندگان پره از طعمه ها‌ی جدید در رنگها و اندازه مختلف .
در مقابل اینهمه طعمه ریز و درشت رنگارنگ یک سوال همیشه فکر آدمو مشغول می‌کنه ، این که : کدوم طعمه انتخاب صحیحی هست ؟

این یکی خوبه یا اون یکی بهتره ؟


چند دقیقه ای این یکی رو ورانداز میکنم و با اون یکی مقایسش میکنم و بلاخره قبل از اینکه حوصله فروشنده سر بره و چپ چپ نگاه کنه ، دودل پولشو میدم و در حین راه منزل با خودم فکر

میکنم : آ خه این یه تیکه پلاستیک و حلبی با یه قلاب سه شاخه مگه طلاست که خدا تومن پولشه ؟

خلاصه یک کلام : کدومشون آخر طعمه است ؟

تجربه شخصی‌ من میگه همه طعمه‌ها خوبند ولی‌ آیا مناسب هم هستند ؟

هر کدوم از این طعمه‌ها برای یک ماهی خاص با در نظر گرفتن شرایط خاصی مثل محیط زیست این ماهی‌، فصل، عمق، اندازه و ... طراحی و ساخته می‌شه . به همین دلیله که از یک طرح طعمه، مدل های زیادی با طولها و رنگها ی مختلف به صورت شناور ، معلق ، سبک و سنگین و و و.. عرضه میشه


از اینجا به بعد باید دنبال طعمه مناسب بگردیم. از قضا و قدر, شانس و اقبال که بگذریم ، یک فرمول ساده‌ وجود داره که میتونه کمک خوبی برای پیدا کردن جواب این سوال باشه. با در نظر گرفتن نوع ماهی و چند نکته کوچیک میتونیم جواب این سوال رو بدیم. مثل؛ شرایط محیط زندگی‌ ماهی‌

آب شفافه یا کدر، جاریه یا راکد، گیاهان آبی یا خزه ، نوع بستر ، فصل و این که در حال حاضر ماهی‌ در چه عمقی هست و از چی‌ تغذیه می‌کنه و احتمالات ممکن و احیانا چند نکته دیگه که ممکنه از قلم افتاده باشه . با اینهمه متقیر طبیعتاٌ جوابهای زیادی وجود داره . حتی یک نوع ماهی در آب روان عادت غذایی داره که همون نوع ماهی در دریاچه نداره. درست به همین دلیل ، بهتره به نکات بیشتر ی توجه کنیم و در معادله در نظر بگیریم. دونستن این نکات یعنی : انتخاب صحیح طعمه مناسب. یک حساب دو دو تا چهار تای ساده است. کار سختی که نبود. بود ؟


اگر به عنوان مثال ماش ماهی‌ را در نظر بگیریم؛ از ابتدا تا اواخر بهار بچه ماهی‌‌هایی‌ که غذای‌ ماش ماهی‌ رو تشکیل میدن، ماهی‌‌های ریز ۱-۳ سانتی هستند که گله یی در کنار‌ه‌ها نزدیک سطح آب حرکت میکنند. یک لور ۱۰-۱۲ سانتی سنگین قرمز یا سبز رنگ که به عمق آب میره طبیعتأ طعمه مناسبی نیست ولی‌ همین طعمه ی در بهار نامناسب، در اواخر پائیز هنگامی که این بچه ماهیها ۱۰-۱۲ سانتیمتر رشد کرده و در عمق بیشتری شنا میکنند به یک طعمه مناسب تبدیل می‌شه . پیدا کردن مناسب ‌ترین طعمه مستلزم شناخت ماهیگیر از صیدش هست که از مطالعه و مشاهده سرچشمه میگیره. طبیعت رو با دقت بیشتری ببینید و به خاطر بسپارید. در حال حاضر در قسمتی‌ از رودخونه که اونجا ماهیگیری می‌کنم خزه‌ها کاملا رشد نکردند و هنوز به

سطح آب نرسیدند و به علت سردی هوا از گله بچه ماهی‌های امساله هم خبری نیست. جسته و گریخته گاهی چند تا بچه ماهی7 ـ 8 سانتی یک ساله که به تازگی از محل خواب زمستانی به این قسمت از رودخانه برگشته اند را می‌بینی که کف آب، لای این علف ها غیبشون میزنه . ارتفاع گیاهان این کمر بند از بستر, در کم عمق ترین قسمت چیزی حدود ۱/۵ متر و فاصله آن تا سطح آب چیزی حدود 70 تا 80 سانت . آب شفاف نیست و کمی‌ جریان داره . فاصله ساحل تا حاشیه داخلی‌ این کمربند گیاهی چیزی نزدیک به ۱۵ متر ه. ماهی‌‌های مهاجم در حاشیه داخلی‌ این کمربند گیاهی که در پهن ترین قسمت به حدود 15 متر میرسه, در عمق، نزدیک بستر رود, جایی‌ که یکباره عمق رودخانه به شدت زیاد می‌شه در انتظار شکار هستند

با توجه به شرایط بالا یکی‌ از طعمه‌های مناسب می‌تونه قاشقکی باشه به طول ۵-۷ سانت و وزن ۱۶-۲۰ گرم. طول 5 تا 7 سانت به خاطر اندازه بچه ماهی‌های یک ساله و وزن به دلیل قابلیت پرتاب آن به فاصله .20 متری، جریان آب و فاصله و عمق حدود 4 تا 5 متر ۱۶-۲۰ گرم با قلاب ضد خزه.

تو جعبه لوازم به سرعت قاشقک مناسب رو پیدا کردم اما حالا قلاب ضد خزه از کجا بیارم؟

بی‌ قلاب ضد خزه که نمی‌شه ! قلاب سه شاخه معمولی‌ به راحتی‌ به گیاهان زیر آب گیر می‌کنه

و مانع میشه که بتونید درست همون جایی‌ ماهی‌ گیری کنید که ماهیهای مهاجم هستند . نیم متر بالاتر از این علفها یا اون طرف خبری نیست و اگه اینجا شانسی هم یه ماهی‌ به قلاب بزنه و بره لای این خزه‌ها و لاشون" گیر کنه چی‌ ؟

باز هم ماهی‌ نگرفتیم. پس الا و لا.. قلاب ضد خزه لازمه........... که نداریم. یه جعبه مارگیری دارم که تو این موارد خیلی‌ وقتها به کمکم میاد.
تو این جعبه کلی‌ چیزهای ریز و درشت، با ربط و بی‌ ربط، پیچ و مهره ، سیم، فنر، خازن، وزنه، شناور شکسته و و
... پیدا می‌شه. با نگاه اول توی این جعبه چیزی به چشمم نخورد . یه نگاه اساسی‌ تر تو جعبه انداختم، نمیدونستم دنبال چی‌ می‌گردم ولی‌ دنبال چیزی می‌گشتم که به دردم بخوره تا بشه باهاش قلاب ضد خزه ساخت . آها .. یافتم. این خودشه. یک عکس هم میزارم تا نتیجه کار رو ببینید. دیگه سرتنو درد نمیارم. اگر خواستید در مقاله بعد چطور درست کردنشو بنویسم


با کمال احترام

ج ش



کلیه حقوق بر اساس قوانین نرم افزاری متعلق به وب سایت اردک ماهی می باشد




برداشت مطالب با اجازه کتبی و درج منبع امکان پذیر است











۱۰ نظر:

  1. salam
    az didan post khili khosh hal shodam
    hamishe sabze va paydar bashid
    ebi fisher

    پاسخحذف
  2. سلام
    خيلي مطلب جالبي بود و بسيار زيبا هم نوشته شده. حتما منتظر دستور ساخت قلاب ضد خزه هستم.
    با تشكر
    مجيد-خال قرمز

    پاسخحذف
  3. سلام جاش عزیز تمام مقاله بالا رو مطالعه کردم
    تشکر جوری مقله نوشته شده بود که انگار در کنار هم مطالب رو می نویسیم
    خوب من هم مثل مجید منتظر ساخت قلاب های زده خزه و جلبک هستم ولی چندتا سئوال تو مغر معیوبم پیش اومده که می پرسم قلاب ها یا طعمه های زد خزه که دارای گارد با چند رشته سیم هستند از بلعیدن یا گاز گرفتن ماهی به طعمه از نشستن قلاب به آرواره ماهی جلو گیری نمی کند؟
    و با ید این سیم ها از چه جنسی باشد؟
    آیا می توان از این سیم ها برای لانسه ولانسه کشی استفاده کرد؟
    ممنون میشم که راهنمایی کنی بی صبرانه منتظر هستم راستی حواست باشه ها منتظرما من روزی 3بارو به وبلاگ شما می یام و قبل از وبلاگ نویس شدنم همیشه مقالات شمارو مطالعه می کردم!!!!
    ارادتمند شما ابی فیشر ماهیگیر بی رغیب خاورمیانه :-))))

    پاسخحذف
  4. سلام جاش عزیز تمام مقاله بالا رو مطالعه کردم
    تشکر جوری مقله نوشته شده بود که انگار در کنار هم مطالب رو می نویسیم
    خوب من هم مثل مجید منتظر ساخت قلاب های زده خزه و جلبک هستم ولی چندتا سئوال تو مغر معیوبم پیش اومده که می پرسم قلاب ها یا طعمه های زد خزه که دارای گارد با چند رشته سیم هستند از بلعیدن یا گاز گرفتن ماهی به طعمه از نشستن قلاب به آرواره ماهی جلو گیری نمی کند؟
    و با ید این سیم ها از چه جنسی باشد؟
    آیا می توان از این سیم ها برای لانسه ولانسه کشی استفاده کرد؟
    ممنون میشم که راهنمایی کنی بی صبرانه منتظر هستم راستی حواست باشه ها منتظرما من روزی 3بارو به وبلاگ شما می یام و قبل از وبلاگ نویس شدنم همیشه مقالات شمارو مطالعه می کردم!!!!
    ارادتمند شما ابی فیشر ماهیگیر بی رغیب خاورمیانه :-))))

    پاسخحذف
  5. سلام جاش عزیز من دایم به وبلاگ شما سر میزنم ممنون از بابت مطلب جدید متاسفانه عکسها رو نمیتونم ببینم
    .
    اسکندر

    پاسخحذف
  6. با سلام
    آقا مجید نظر لطف شماست.
    اگر فقط برای شما و ابی چطور ساختن قلاب ضد خزه جالبه، حتماً . ولی علاقه دارم ببینم چند نفر مایل به دونستن طرز ساخت این نوع قلاب هستند.



    آقا اسکندر ممنون. من منیدونم چرا عکسها رو نمیتونید ببینید. به هر حال این هم لینک مستقیم این عکسها:
    بزرک1

    http://3.bp.blogspot.com/_MZQaBHkOBbo/S_HAKzkcupI/AAAAAAAAAhY/enlbudH7Gcg/s1600/naghashi1.jpg

    کوچک1

    http://3.bp.blogspot.com/_MZQaBHkOBbo/S_HAKzkcupI/AAAAAAAAAhY/enlbudH7Gcg/s400/naghashi1.jpg


    2 بزرگ
    http://3.bp.blogspot.com/_MZQaBHkOBbo/S_HAKzkcupI/AAAAAAAAAhY/enlbudH7Gcg/s1600/naghashi1.jpg

    2 کوچک
    http://3.bp.blogspot.com/_MZQaBHkOBbo/S_HAKzkcupI/AAAAAAAAAhY/enlbudH7Gcg/s1600/naghashi1.jpg

    ج.ش

    پاسخحذف
  7. ممنون عکسها رو تونستم ببینم خودمونیم خیلی تمیز درستش کردین ولی باید حسابی وقتتون رو گرفته باشه که اگه کنار آب باشه ادم واقعا حوصله میخواد اونو درست کردن در ضمن نتیجه صید اون روز رو هم بگین.

    با تشکر
    اسکندر

    پاسخحذف
  8. ممنون عکسها رو تونستم ببینم خودمونیم خیلی تمیز درستش کردین ولی باید حسابی وقتتون رو گرفته باشه که اگه کنار آب باشه ادم واقعا حوصله میخواد اونو درست کردن در ضمن نتیجه صید اون روز رو هم بگین.

    با تشکر
    اسکندر

    پاسخحذف
  9. ابی فیشر 2
    سلام من هم مایل هستم بدونم چیجوی میشه قلاب رو ساخت لذت ساخت از ماهیگیریش و استفادش بیشتر هست
    این نظر را دباره دادم تا آرا بیشتر بشه برای قرلر گیری مقاله

    پاسخحذف
  10. اسکندر جون مطالبی که نوشتی خیلی عالی بود.فقط اگه ممکنه در رابطه با ماهیگیری در گیلان هم مطالبی جدید بنویسی.
    باتشکر ارمان

    پاسخحذف